Musiikissa intervalli tarkoittaa kahden sävelen välistä etäisyyttä toisiinsa. Tässä kirjoituksessa käydään läpi intervallien laadut, niiden käyttötarkoituksia ja se miten niitä hyödynnetään kitaran harjoittelemisessa.
Mihin intervalleja käytetään
Intervalleja käytetään sointujen rakentamiseen, stemmojen kirjoittamiseen melodioille, soittimen harjoittelemisen työvälineenä ja moniin muihin tarkoituksiin.
Sointujen rakentamisessa intervalleja käytetään yleensä kasaamalla erilaatuisia terssi-intervalleja päällekkäin. Lisää aiheesta voi lukea postauksesta miten sointu rakentuu.
Intervalleja voi käyttää kitaransoitossa hyödyksi esimerkiksi harjoittelemalla asteikoita erikokoisilla intervallihypyillä. Asteikkoa voi soittaa terssihypyillä eli jättämällä aina yhden asteikon sävelen väliin, kvarttihypyillä jättämällä kaksi säveltä väliin jne.
Kun eri intervalleja soittaa asteikon asemasormituksella saa aikaan kitaralle epätyypillisiä, motorisesti haastavia ja mielenkiintoisen kuuloisia kuvioita.
Olen usein laittanut omat oppilaani soittamaan intervallihyppyjä asteikkosormituksella ja huomaan, että se aiheuttaa aluksi aikamoista päänvaivaa sormitusten kummallisuudesta ja aivotyön määrästä johtuen. Intervallihypyt ovat loistava tapa kehittää nopeasti sekä soittotekniikkaa, että soiton aikana tapahtuvaa aivotyötä yhden ainoan harjoituksen avulla.
Intervalleja voi myös hyödyntää soolosoitossa käyttämällä ns. double-stop tekniikoita. Tekniikan soittamiseen soveltuvat hyvin varsinkin kvartti- ja terssi-intervallit.
Terssi- ja seksti-intervalleja käytetään usein luomaan melodialle stemmaääni eli eri korkeudelta kulkeva alkuperäistä melodiaan tukeva toinen ääni. Tämä on tyypillistä esimerkiksi suomalaisessa kitaramusiikissa ja perinteisessä tanssimusiikissa.
Intervallien nimet
Jokaisella intervallilla on oma nimi. Intervalleja ajatellaan yleensä osana jotain sävellajia tai sointua. Tämä tarkoittaa sitä, että C-sävel on C-duuriasteikon ensimmäinen sävel eli priimi, mutta A-molliasteikossa sama C-sävel onkin kolmas ääni eli terssi.
1 = priimi
2 = sekunti
3 = terssi
4 = kvartti
5 = kvintti
6 = seksti
7 = septimi
8 = oktaavi (sama sävel kuin priimi)
Intervalleja on myös suurempia kuin oktaavi. Aluksi kannattaa opetella intervallit oktaaviin asti. Oktaavia isommat intervallit ovat 9 = nooni,
10 = desimi, 11 = undesimi, 12 = duodesimi, 13 = tredesimi jne. Yleisesti kuitenkin suuremmista intervalleista puhuttaessa käytetään oktaavi + terssi tapaa tai laajemmista soinnuista puhuttaessa sanotaan intervallin numero esimerkiksi 9, 11 tai 13.
Intervallien laadut
Intervallien eri laatuja on viisi. Intervallien laadut ovat pieni (minor), suuri (major), puhdas (perfect), ylinouseva (augmented) ja vähennetty (diminished).
Usein soinnun nimi kertoo soinnun sisältämien intervallien laadun. Esimerkiksi Cm7b5 kertoo valistuneelle soittajalle, että sointu aloitetaan rakentamaan C-äänestä. Sointu sisältää pienen kolmosen (b3), koska sointu on mollisointu (Cm). Soinnun viides ääni on vähennetty (b5), koska kvintti intervalli on aina puhdas, vähennetty tai ylinouseva. Viimeisenä soinnussa on pieni septimi (b7), koska suuren septimin sisältävä sointu olisi nimeltään CmMaj7 (engl. minor major seventh).
Intervallien laadut:
Alla on taulukkomuodossa soinnuissa yleisesti esiintyvien intervallien nimet. Talukossa b-merkin kohdalla olevat numerot luetaan b2, b3, b5 jne. ja #-merkin kohdalla olevat intervallit luetaan #4 #5.
sävel | b | - | # | |
---|---|---|---|---|
2 | pieni sekunti | suuri sekunti | ||
3 | pieni terssi | suuri terssi | ||
4 | - | puhdas kvartti | ylinouseva kvartti | |
5 | vähennetty kvintti | puhdas kvintti | ylinouseva kvintti | |
6 | pieni seksti | suuri seksti | - | |
7 | pieni septimi | suuri septimi | - |
Yllä olevasti taulukosta huomataan, että 2, 3, 6 ja 7 ovat pieniä tai suuria ja loput intervalleista puhtaita. Talukossa ei ole vähennettyä kvarttia, koska se on suuren terssin kanssa sama sävel.
Periaatteessa jokaisesta intervallista voidaan tehdä vähennetty tai ylinouseva alentamalla pientä intervallia tai ylentämällä suurta intervallia vielä uudestaan. Nämä eivät kuitenkaan usein ole sointuharmonian tai sävelasteikkojen ymmärtämisen kannalta tärkeitä. Poikkeuksena vähennetty septimi (bb7) joka on dim7-soinnun sävel.
Piditkö artikkelista?
Jätä kommentti ja jaa se käyttämällä painikkeita👇